Björn en Martien workshopbegeleiders super trots!

Workshop cliënten Ipse de BrugenDe eerste workshop verzorgt door cliënten van Ipse de Bruggen in Karwei zit erop. De deelnemers van jong tot oud zijn erg enthousiast. ‘’Er zijn mooie voederhuisjes gemaakt, vertelt Jorina van der Knijff, deelneemster aan de workshop. ‘’Ik vond de workshop erg gezellig. Daarnaast kreeg ik goede begeleiding van de cliënten Björn en Martien. De workshop is niet alleen voor jonge kinderen. Je kunt er ook gezellig naar toe samen met een vriendin. Ik ben zelf niet zo heel goed in dingen in elkaar zetten, maar dit voederhuisje maken, is goed gelukt door de top hulp die ik kreeg’’.

Ook de cliënten van Ipse de Bruggen, Björn en Martien vonden het leuk de workshop te geven. Björn Kooyman is tevreden over hoe het is gegaan. ‘’Het ging goed en ik vond het heel leuk om de deelnemers te helpen’’. Martien Buizer vond het in het begin nog een beetje spannend. ‘’Het is toch de eerste dat je zo’n workshop geeft voor tien mensen, maar toen ik de deelnemers hielp, was het super om te doen. Ik vind het tof dat de deelnemers mijn product maken die ik op de dagbesteding ook zelf maak. De workshop ging fantastisch. Ook alle kranten die hierop afkwamen om mij te interviewen, vond ik geweldig. Het zijn hele gave teksten geworden!’’, aldus de enthousiaste, trotse Martien.

Daarnaast stond Lenneke Koster bij de webshopkraam om de mooie producten te laten zien die binnen de webshop: webshop.ipsedebruggen.nl te koop zijn. Zij pakt de producten van de webshop in om vervolgens te versturen naar de klant.
Dit maakt deze producten 100% speciaal en met zorg gemaakt.

Ook een workshop volgen? Op zaterdag 9 december om 11.00 uur kun je een kerstboom maken. Schrijf je nu in voor de workshop De workshop duurt ongeveer één uur.

Even voorstellen… Ik ben Lies

Webshop Ipse de bruggen

Nadieh en ik

‘Ik zie kansen’ dacht ik meteen toen vorig jaar het idee ontstond om een webshop te starten met producten die onze cliënten op de dagbesteding maken. Ze maken de mooiste dingen, van kaarsen tot vogelhuisjes en kinderloopfietsen, die in de gemiddelde lifestyle winkel niet zouden misstaan. En hoe het met de kwaliteit zit?

25 jaar geleden koos ik ervoor om als activiteitenbegeleider in de gehandicaptenzorg aan de slag te gaan. En tot op de dag van vandaag heb ik hier geen moment spijt van gehad. Ik coach cliënten met een verstandelijke beperking op de dagbesteding in Zwammerdam. Ik help ze o.a. bij het zoveel mogelijk zelfstandig runnen van de webshop die in 2016 is opgestart. Zoals Nadieh die nu bijvoorbeeld heeft geleerd hoe zij pakketjes moet inpakken en verzenden, pakbonnen moet maken en voorraden kan beheren. Dat maakt mij zo trots!

Zestig
De webshop is niet alleen een zinvolle vorm van dagbesteding voor onze cliënten, maar het laat ook zien dat mensen met een verstandelijke beperking meer kunnen dan men vaak denkt. Inmiddels draait de webshop bijna een jaar en hebben we al veel bereikt. Een assortiment van ruim zestig prachtige producten gemaakt door minstens evenzoveel trotse cliënten, groeiende verkopen en een groeiend aantal dagbestedingslocaties – ook van buiten Ipse de Bruggen – dat enthousiast is en mee wil doen.

Keurmerk
Genoeg om trots op te zijn dus. Maar terug naar de vraag uit mijn inleiding: hoe zorgen we voor goede kwaliteit van alle ruim zestig producten? Wij gebruiken hiervoor een speciaal keurmerk waar alle producten in de webshop aan moeten voldoen: ‘PROUDI’. Ja, dat lijkt niet heel toevallig op het Engelse ‘proud’, dat ‘trots’ betekent. PROUDI staat voor PROducten Uit Dagbesteding Ipse de Bruggen. Een kwaliteitscommissie geeft dit keurmerk af aan de hand van de volgende criteria:

  • Kwaliteit van het product Het product moet er natuurlijk niet alleen fraai uitzien, het moet ook degelijk zijn. Een ‘cadeau met een verhaal’ die bij aankomst bij de klant uit elkaar valt… dáár worden wij niet echt Proudi van! Ook aan de veiligheid van een product stellen wij hoge eisen. Zo mogen er bijvoorbeeld geen scherpe randjes aan een product zitten, of splinters.
  • Originaliteit van het product volgens de 80/20 regel: minimaal 80% van het product moet door cliënten zijn gemaakt. Bij de meeste producten is een klein aandeel nodig van de begeleiding. Dit is echter nooit meer dan bijvoorbeeld het geven van aanwijzingen, of het in de oven helpen zetten van keramiek. Om een voorbeeld te geven:  Client Bjorn maakt een loopfietsje, hij kan dit nagenoeg zelfstandig. Maar omdat de loopfiets aan het CE keurmerk moet voldoen, loopt de begeleider dit altijd even na om te controleren of ieder schroefje goed is aangedraaid en er geen onderdelen scherpe kantjes hebben.
  • Voorraad en continuïteit: van elk artikel moet voldoende voorraad kunnen worden geleverd aan de webshop.

Iedere maand komt de Proudi kwaliteitscommissie bij elkaar om onder meer te bespreken welke nieuwe producten wel of niet in het assortiment worden opgenomen. In de Proudi Kwaliteitscommissie zitten een aantal vaste leden van diverse dagbestedingslocaties, te weten: zorgmanager Raymond van Zijl, begeleider E. Sander Blijleven, aquisiteur Harry Frederiks, begeleider de Boei Vlaardingen Anja Dingemans, PR deskundige Jenna Baeten en online marketeer Lisette Paauwe. Anja Visser en ik, wij zijn de medewerkers die achter de uitvoering van de webshop zitten.

Met elkaar kijken wij naar producten die worden aangeboden vanuit dagbestedingslocaties. We toetsen ze op de bovenstaande punten, maar kijken ook naar trends. Hoewel over smaak niet valt te twisten, is het toch wel belangrijk om samen te kijken welke kleur of stijl momenteel “in” is en dus aantrekkelijk voor de klant.

Synoniem
PROUDI staat eigenlijk synoniem voor onze visie op de webshop, maar misschien ook wel voor mijn manier van werken als begeleider. Ik probeer er in ieder geval elke dag weer naar te streven dat cliënten trots op mij kunnen zijn.

Liefs van Lies

Zo cool bij Coolblue

Webshop IdB op bezoek bij Coolblue

Het PR team (van links naar rechts) John, Nadieh, Alex, Manuela, Bjorn en Lenneke werkten voor één dagje bij een andere webshop.

‘’We zijn met het PR team van webshop Ipse de Bruggen naar het magazijn van Coolblue geweest in Tilburg. Daar mochten we voor één dag Coolblue medewerker zijn. Dus hebben we een echt pakketje mogen versturen vanuit het magazijn’’, aldus Nadieh, inpakker bij de webshop Ipse de Bruggen.

´´Ik vond het zo leuk om te zien hoe ze hier werken. Wij doen het bij Ipse de Bruggen webshop in het klein en zij in het groot. Echt tof om Coolblue medewerker te zijn. Eigenlijk zou ik de hele dag pakketjes willen inpakken. Maar daar ben ik denk ik te langzaam voor. Hier worden pakketjes dichtgeplakt door machines. Dat moeten wij bij Ipse de Bruggen ook gaan doen maar dat kan pas als we heel veel verkopen. Ik was ook benieuwd hoeveel stappen een Coolblue medewerker zet op een werkdag. Gemiddeld is dit ongeveer tussen de 8000 en 9000 stappen per dag. Zo kom je nog eens aan je dagelijkse stappen!’’, zegt Nadieh lachend.

Ook Lenneke, inpakker bij de webshop Ipse de Bruggen heeft een hele leuke dag gehad. ‘’We moesten voor de veiligheid gekke schoenen aandoen met van die stalen neuzen. Ook kregen we een tof vestje aan omdat we vandaag een Coolblue medewerker zijn. En weet je wat cool is! We zijn vriend van Coolblue, dat staat op mijn key cord met mijn eigen naam erop’’, laat Lenneke trots zien.

Onze eigen VIP keycords

Onze eigen VIP keycords

John, maker van visitekaarten bij de repro-afdeling bij Ipse de Bruggen, was onder de indruk van hoe groot het magazijn was. ‘’Wauwwww, ik heb nog nooit zo’n grote hal gezien met spullen. We kwamen in het kantoor en daar deed een gastheer de deur voor ons open. Hij was heel vriendelijk. We hebben voordat we de rondleiding kregen koffie en lekker chocolademelk gedronken. Ik vond het een onwijs gave dag, vertelt John.’’

Zijn collega Alex was niet alleen onder de indruk van hoe groot de hal was, maar ook van alle grote spullen. Hij vroeg zich af hoe de zware koelkast van die hoge plank naar beneden werd gebracht? Dit liet een medewerker direct zien door met een klemmachine van heel hoog een koelkast op de grond te zetten. ‘’Daar moet je wel eerst een training voor hebben gevolgd, want niet iedereen kan dat’’, gaf Alex aan.

Bij Manuela, maker van slabbetjes en sleutelhangers van de webshop Ipse de Bruggen, is het meeste bijgebleven dat het werken in het magazijn niet zo makkelijk is, dan ze dacht. ‘’Je moet bijvoorbeeld ook ervaring hebben om met zo’n truck te rijden. En ze doen alles voor een glimlach, geen vraag is te gek om te stellen. Ik vond het een hele mooie ervaring om mee te maken.´´

We moesten gewoon aan het werk hoor!

We moesten gewoon aan het werk hoor!

Bjorn, maker van de loopfietsjes en inpakker van de webshop Ipse de Bruggen, wil bij Coolblue werken. ‘’Maar dan wel bij de afdeling inpakken van de pakketjes. Dat is echt mijn ding. Van karton moesten we een doosje in elkaar zetten. Daarin deed ik een ballon, sticker van Coolblue, pen, tattoo, notitieblokje en folder. Daarna plakte ik mijn adressticker op de doos en heb ik deze op de loopband gezet. Met een machine werd de doos dicht geplakt. En nu maar hopen dat het pakketje goed aankomt, vertelt Bjorn met een glimlach’’.

nadieh Het verhaal van Nadieh
Nadieh heeft het deze dag zo naar haar zin gehad, dat ze haar belevenis heeft opgeschreven in haar eigen verhaal.

Benieuwd hoe wij te werk gaan bij webshop Ipse de Bruggen? Binnenkort vertellen Bjorn, Alex en Manuela in filmpjes wat ze precies doen voor de webshop. Volg onze social media kanalen Facebook, Twitter en Instagram.

Trots op nieuwe webshop

[row]

[col span=”1/1″]

Vandaag is onze nieuwe webshop de lucht in gegaan. We zijn begonnen met een klein aantal bijzondere producten, die allemaal met de hand zijn gemaakt. We hebben bij Ipse de Bruggen al verschillende winkels met mooie producten. Maar steeds meer mensen kopen producten en cadeaus online. Vandaar deze nieuwe webshop. Ik hoop dat je enthousiast bent over onze producten. Onze makers zijn er terecht trots op. Het is hun persoonlijke werk. Via deze webshop verkopen ze het ook zelf aan je. Dat is een gave, nieuwe uitdaging! En natuurlijk ondersteun ik hen daarin waar nodig. Laat ons vooral weten of je tevreden bent. Want dat is voor ons het meest belangrijk.

[/col]

[/row]

[ux_image id=”3022″]

‘Goede morgen’

[ux_image id=”3300″]

Vandaag sta ik in de winkel en ik wacht op de klanten. Het is nog vroeg. Wat later komen er altijd wel klanten. Als ze binnenkomen zeg ik: ‘goedemorgen’. Samen met hen zoek ik wat moois uit, een slab of een handdoek. Daarna pak ik het netjes in. We hebben papier in mooi kleuren of doorzichtig folie. De klant mag kiezen.

– Joke

Kunst voor iedereen

[ux_image id=”3302″]

‘Ik schilder graag gekleurde vlakjes. Het is leuk dat er ook kaarten van mijn schilderijen zijn gemaakt. Als je kaarten of slingers van schilderijen maakt, kunnen veel meer mensen ernaar kijken. In het atelier schilder ik dus, maar ik prik ook de slingers uit. Dat is soms lekker om te doen.
Ik vind het leuk dat jullie kaarten van mijn schilderijen kopen in onze webshop. Daar ben ik trots op.’

Jeroen

Slingers weer op voorraad!

[ux_image id=”3159″]

Tineke (onze begeleider) maakt foto’s van onze schilderijen en tekeningen en zij laat er kaarten van maken. Ik vouw de kaarten heel netjes en doe er een envelop en sticker. En dan gaan ze in een zakje. Je mag ze lekker versturen. Vanmiddag heb ik slingers gemaakt. We prikken vlaggetjes uit tekeningen. Die doe ik in zakjes. Twee in éen zakje. Dan blijft de slinger mooi. Ik werk hard door aan de slinger.

– Ria

 

Van kunstwerk tot kaart en slinger

[ux_image id=”3304″]

In het kunstatelier in Zwammerdam worden niet alleen schilderijen gemaakt. Ineke en Ria maken er samen met hun begeleiders Tineke en Carolien ook mooie andere producten van. Tineke maakt foto’s van de schilderijen en print deze op de kaarten. Ria vouwt de kaarten met een rilapparaat, plakt er een stickertje op, doet er een envelop bij en stopt ze in een zakje. Dat gaat heel snel en netjes. De kaarten zien er super professioneel uit en zijn uniek. Daar kan geen museumwinkel tegenop. ‘Je mag ze lekker versturen’ van Ria.

Ondertussen prikt Ineke vlaggetjes uit een van haar eigen tekeningen. Van een aantal kunstwerken van haar zijn ook kaarten gemaakt.     Middags doet Ria steeds twee vlaggetjes in een zakje. In de Sjop naaien ze alle vlaggetjes met biaisband aan elkaar. Zo ontstaat er een kunstslinger waar veel kunstenaars aan mee hebben gewerkt. ‘Ik heb er mij best op gedaan’, zegt Ineke en dat geldt voor alle kunstenaars. Ze wensen je veel plezier met de slingers en kaarten.

Blog bericht van een creatieve Manuela

Het begint allemaal met een rol goede badstof. We gebruiken een plastic vorm om de slabben te knippen. Daarna werken we de slab aan de buitenkant netjes af met mooi band. En dan maken we er met de machine de naam van het kindje op. De machine heeft een heel makkelijk programma. Ik doe alles: van knippen tot borduren. En ik help ook klanten in de winkel. Achter de machines werken, vind ik het allerleukst.
Omdat ik hier werk merk ik dat ik creatief ben. Ik hou ervan om mooie dingen te maken.

Ik houd van variatie

[ux_image id=”3082″]

Soms maak ik dingen samen met anderen, maar ik maak ook wel eens iets helemaal alleen. Ik heb weleens een bierflessenhuis helemaal zelf in elkaar gezet. Iemand anders heeft het geschilderd. Met een beetje hulp kan ik ook een loopfietsje maken. We wisselen het werk goed af. Dat is fijn: Ik houd van er niet van om altijd hetzelfde te doen en vind het leuk als ik steeds wat anders kan doen. Zo leer ik nieuwe dingen. We maken hier alles helemaal met de hand, van het begin tot het einde.

– Johan