Even voorstellen… Ik ben Lies

Webshop Ipse de bruggen
Nadieh en ik

‘Ik zie kansen’ dacht ik meteen toen vorig jaar het idee ontstond om een webshop te starten met producten die onze cliënten op de dagbesteding maken. Ze maken de mooiste dingen, van kaarsen tot vogelhuisjes en kinderloopfietsen, die in de gemiddelde lifestyle winkel niet zouden misstaan. En hoe het met de kwaliteit zit?

25 jaar geleden koos ik ervoor om als activiteitenbegeleider in de gehandicaptenzorg aan de slag te gaan. En tot op de dag van vandaag heb ik hier geen moment spijt van gehad. Ik coach cliënten met een verstandelijke beperking op de dagbesteding in Zwammerdam. Ik help ze o.a. bij het zoveel mogelijk zelfstandig runnen van de webshop die in 2016 is opgestart. Zoals Nadieh die nu bijvoorbeeld heeft geleerd hoe zij pakketjes moet inpakken en verzenden, pakbonnen moet maken en voorraden kan beheren. Dat maakt mij zo trots!

Zestig
De webshop is niet alleen een zinvolle vorm van dagbesteding voor onze cliënten, maar het laat ook zien dat mensen met een verstandelijke beperking meer kunnen dan men vaak denkt. Inmiddels draait de webshop bijna een jaar en hebben we al veel bereikt. Een assortiment van ruim zestig prachtige producten gemaakt door minstens evenzoveel trotse cliënten, groeiende verkopen en een groeiend aantal dagbestedingslocaties – ook van buiten Ipse de Bruggen – dat enthousiast is en mee wil doen.

Keurmerk
Genoeg om trots op te zijn dus. Maar terug naar de vraag uit mijn inleiding: hoe zorgen we voor goede kwaliteit van alle ruim zestig producten? Wij gebruiken hiervoor een speciaal keurmerk waar alle producten in de webshop aan moeten voldoen: ‘PROUDI’. Ja, dat lijkt niet heel toevallig op het Engelse ‘proud’, dat ‘trots’ betekent. PROUDI staat voor PROducten Uit Dagbesteding Ipse de Bruggen. Een kwaliteitscommissie geeft dit keurmerk af aan de hand van de volgende criteria:

  • Kwaliteit van het product Het product moet er natuurlijk niet alleen fraai uitzien, het moet ook degelijk zijn. Een ‘cadeau met een verhaal’ die bij aankomst bij de klant uit elkaar valt… dáár worden wij niet echt Proudi van! Ook aan de veiligheid van een product stellen wij hoge eisen. Zo mogen er bijvoorbeeld geen scherpe randjes aan een product zitten, of splinters.
  • Originaliteit van het product volgens de 80/20 regel: minimaal 80% van het product moet door cliënten zijn gemaakt. Bij de meeste producten is een klein aandeel nodig van de begeleiding. Dit is echter nooit meer dan bijvoorbeeld het geven van aanwijzingen, of het in de oven helpen zetten van keramiek. Om een voorbeeld te geven:  Client Bjorn maakt een loopfietsje, hij kan dit nagenoeg zelfstandig. Maar omdat de loopfiets aan het CE keurmerk moet voldoen, loopt de begeleider dit altijd even na om te controleren of ieder schroefje goed is aangedraaid en er geen onderdelen scherpe kantjes hebben.
  • Voorraad en continuïteit: van elk artikel moet voldoende voorraad kunnen worden geleverd aan de webshop.

Iedere maand komt de Proudi kwaliteitscommissie bij elkaar om onder meer te bespreken welke nieuwe producten wel of niet in het assortiment worden opgenomen. In de Proudi Kwaliteitscommissie zitten een aantal vaste leden van diverse dagbestedingslocaties, te weten: Esther Tettero van de Ruimte in Delft, Marijn van der Sman en Limor Vink van het Werkpalet in Naaldwijk. Maar ook zorgmanager Jan Piet de Wit, PR deskundigen Jenna Baeten en André Zuidam en acquisiteur Harry Frederiks maken deel uit van de commissie. En dan uiteraard ook Anja Visser en ik, wij zijn de medewerkers die achter de uitvoering van de webshop zitten.

Met elkaar kijken wij naar producten die worden aangeboden vanuit dagbestedingslocaties. We toetsen ze op de bovenstaande punten, maar kijken ook naar trends. Hoewel over smaak niet valt te twisten, is het toch wel belangrijk om samen te kijken welke kleur of stijl momenteel “in” is en dus aantrekkelijk voor de klant.

Synoniem
PROUDI staat eigenlijk synoniem voor onze visie op de webshop, maar misschien ook wel voor mijn manier van werken als begeleider. Ik probeer er in ieder geval elke dag weer naar te streven dat cliënten trots op mij kunnen zijn.

Liefs van Lies